måndag, juni 10, 2013

Och med sommar och skönhet och skogsvindsackord står min hembygd och hälsar mig glad

Så har ännu en händelserik vecka passerat. Det roligaste som hände jobbmässigt var vår Föräldra-barn träff som vi hade förra tisdagen. Stannade kvar på jobbet efter att jag slutat och fixade och donade och sedan hade vi träffen mellan kl fem och sju. Vi hade satt upp alla barnens skapelser som en vernissage som föräldrarna fick gå och titta på och sedan satt vi ute i gräset och hade picknick. Det är alltid roligt att träffa alla föräldrar och barn och syskon på de där träffarna och vi blev även avtackade för sommaren med en fin present bestående av en blomma, en tyg-'jordgubbe' och lite smått och gott från Söderkryddan.


På torsdagen var vi ju lediga och firade Sveriges Nationaldag. Henrik kom på eftermiddagen och vi var och tittade på U21-matchen mellan Sverige och Schweiz på Myresjöhus Arena. Solen lyste och det var otroligt varmt att sitta där men vi blev belönade med en svensk vinst också. Laget vände 0-2 underläge till 3-2 under de sista femton minuterna! 


På fredagen jobbade jag hela dagen, stängde förskolan till och med så var inte hemma förrän halv sex. Vi var förstås ute mycket under dagen så jag brände mig lite.. ajaj! Men så härligt med sommarvärme!
På lördagen var det sedan kalasdags för syrran och mig. Vi firar ju 30-årig respektive 35-årig födelsedag i år och eftersom syrran redan har flyttat när jag fyller år i augusti så bestämde vi oss för att ha ett gemensamt kalas tillsammans nu. Blev lite av ett utflyttningskalas också då ju. Mamma, pappa, Henrik, syrran blivande sambo Johan, äldsta systern med familj samt moster och kusin var här och åt god mat och tårta x 2. Ja, Luna var ju här också förstås och vi hann med en promenad med henne i det fina vädret. Sedan skulle alla nödvändigtvis bänka sig för prinsessbröllop. Suck... Nåja, roligt att se hur Madeleines klänning såg ut iallafall...
Efter vigseln kunde vi sedan sitta ute på gräset och sola och prata samt busa med Luna såklart.

Tårtkalas!
Systerdotter hjular i gräset
Cool systerson

Ett par presenter blev det förstås också under dagen. När jag väl fyller år ska jag önska mig pengar till en ny säng av närmaste familjen men i helgen fick jag presentkort från Mio + krukväxt av moster och kusin, choklad + trisslotter av mamma och pappa, choklad från syrrans sambo samt apoteksboxen (från Mio), presentkort från Mio och Village samt Lacke-maskoten (!) från Henrik. Finfina saker. Passar bra med presentkort nu inför kommande flytt =)
På söndagen fortsatte solen att lysa så då åkte mamma, jag, Henrik, Marie och Johan ut till de gamla hemtrakterna och gick en promenad. Så härligt och en äkta sommartradition! Pappa var redan där ute för han och hans bröder håller på att städa ur min farmors gamla hus som ska säljas snart. Vi kikade runt lite och satt i trädgården en stund. I det där huset tillbringade man ju flera timmar som liten så visst känns det lite vemodigt. På vägen hem stannade vi vid badstranden också och kände på vattnet. Det har inte blivit något bad för mig än men det kändes som om det var riktigt skönt i vattnet så kanske är det dags för premiärdopp snart om värmen håller i sig!



Dagens låt: Strövtåg i Hembygden - Mando Diao

Inga kommentarer: