måndag, februari 25, 2013

Oscarsgalan 2013

Igår var det dags för den allra största galakvällen i Hollywood, Oscarsgalan! Om jag kan så brukar jag sitta uppe och titta och tack vare att jag hade sovmorgon idag kunde jag även i år se röda mattan-sändningen och någon timme in på galan. Fortfarande lika irriterat över Filip och Fredriks eviga tjattrande men jag stängde av ljudet så fort de visade sig så funkade det ändå. Någon jag gärna hade velat stänga av ljudet på var årets Oscars-värd Seth MacFarlane. Slemmig typ det där. Drog dåliga skämt om att 9-åriga Oscarsnominerade Quvenzhané Wallis inte var för ung för George Clooney och att det var bra att de kvinnliga skådespelerskorna hade svält sig för de såg alla så snygga ut. Sen var det någon löjlig sång om vilka skådespelerskor som hade visat brösten i filmer och även ett skämt om Rihanna och Chris Brown som jag inte riktigt uppfattade. Gubbigt och äckligt. Det enda som var bra var sång- och dansnumren med Joseph Gordon Lewitt, Daniel Radcliffe, Charlize Theron och Channing Tatum. Det var snyggt. Och så hann jag se uppträdanden från musikaler innan jag gick och la mig; Catherine Zeta Jones gjorde 'All That Jazz' från Chicago och Jennifer Hudson gjorde 'And I'm Telling You' från Dreamgirls. Vackrast av allt dock var Les Miserables ensemble som sjöng någon låt från filmen. Jag har ju inte sett den filmen än men är verkligen sugen nu! Priserna då? Jo, jag hann se att svenske Malik Bendjelloul vann en Oscar för sin dokumentär Searching For Sugar Man. Kul! Också kul att Christoph Waltz vann Bästa Manliga Biroll för Django Unchained. Han verkar sympatisk och var ju fantastisk i Inglorious Basterds. Bästa Kvinnliga Biroll gick inte helt oväntat till Anne Hathaway för Les Miserables och som väntat vann även Daniel Day Lewis (Lincoln) och Jennifer Lawrence (Silver Linings Playbook) priserna för Bästa Kvinnliga/Manliga Huvudroll. Bästa Film vann Ben Afflecks Argo men eftersom han inte ens var nominerad i Bästa Regi-kategorin så gick det priset till Ang Lee för Life of Pi. Life of Pi var för övrigt den film som fick flest Oscars för kvällen, fyra stycken. Fint också att Adele fick en Oscar för Bästa Sång med Skyfall.


Bäst klädda:

* Jennifer Lawrence bar en Dior-klänning värdig en vinnare

* Amy Adams i en underbar prinsessklänning från Oscar de la Renta
* Sandra Bullock gnistrade i svart spets från Elie Saab
* Reese Witherspoon var klassisk och snygg i kleinblått från Louis Vuitton
* Charlize Theron var lika fin som vanligt i vitt från Dior Haute Couture. Galet snygg i kort hår också!
* Jessica Chastain såg lite ut som en Oscars-statyett i bronsfärgat från Armani Privé
* Adele var fin i Jenny Packham men svart igen.... njaee, lite tråkigt va?
* Naomi Watts glittrade i silvrig Armani Privé
* Sally Field! Så snyggo i rött från Valentino
* Alicia Vikander var vacker i Elie Saab



(bild: People)


Inga kommentarer: