fredag, december 17, 2010

I'm too young to feel this old

Ok, jag hade fel igår. Det var inte de två första timmarna som blev stressigast. Det var resten av dagen =/ 13 barn hade vi efter klockan tio, bara två var sjuka/lediga. Och idag bestämde vi oss för att gå ut eftersom det inte var så kallt. Vet ni hur lång tid det tar att få på 13 småttingar overall, fleece, halskrage, vantar, mössa och vinterskor? När vi väl var ute alla så var det nästan dags att gå in igen. Dessutom storgrät tre av de minsta barnen (som för övrigt har varit gnälliga precis hela dagen) så dem fick vi dra i pulka. Då gnällde de andra barnen för att de också ville åka pulka. Eller för att de tappat vantarna eller för att snön var för djup. Det är inte lätt att vara liten så här mitt i vintern.
Avklädningen tog sedan minst lika lång tid så lunchen blev försenad. Vi skulle ha julbord vilket betydde långbord vilket också betydde att vi vuxna knappt hann äta utan fick slänga i oss det vi fick tag på. Barnen satt dock länge och mumsade på allt som bjöds. Vilket gjorde att vilan blev försenad. Trots detta tog det nog en timme att få alla att somna... eller ja, alla och alla... en av de minsta vaknade efter fem minuter och tänkte inte somna om. Suck. Som tur var var hon nöjd och glad när hon fick ligga i en vagn och mysa. Efter allt detta fick jag äntligen rast vid halv två-tiden. Så skönt!
Sedan var det dock full rulle hela eftermiddagen igen. Barnen sov längre pga att de somnat senare och då blev mellanmålet försenat också och jag blev lämnad ensam med sju barn eftersom den andra pedagogen skulle ha föräldrasamtal efter mellanmålet (som ju istället blev mitt i mellanmålet). Dessutom skulle flera barn bytas på, föräldrar hittade inte sina barns skor, minstingarna storgrät... Som tur var kunde jag gå över till den andra småbarnsavdelningen lite tidigare än vanligt för att få lite avlastning. Väl där klängde dock barnen fortfarande på mig eftersom några av dem inte är vana vid den andra personalen än. Var nästan beredd på att få stanna till fem (slutade egentligen halv fem) men gick kvart i trots att en av de små storgrät. Det brukar gå över på fem minuter men det känns jobbigt att lämna dem ändå när de inte riktigt är vana vid omgivningarna. Nåväl, är hemma nu iallafall och riktigt trött. Ska hem till mamma och pappa och äta ikväll. Får se vad som bjuds. Jag kommer väl somna på deras soffa eller nåt. Vissa dagar är allt verkligen bara kaos på jobbet och idag var det tydligen en sån dag.

Dagens låt: Cold Desert - Kings of Leon

Dagens kläder:

* Tröja med marinblå ränder - Lindex
* Stickad kjol - H&M
* Strumpbyxor - Kappahl

Inga kommentarer: